VERDENS LENGSTE BLOGGINNLEGG!

Æ fatte ikke korsn de der seriøse bloggeran får tid tel å blogge hele tida, æ syns dagan flyg av gårde og planen min om å skriv ca en gang i uka har jo gått tel pises for lenge sia. Men det e ikke så nøye! Her e ei lita oppdatering på nån av tingan æ har gjort siden sist!! Det blei litt langt, håpe ikke dåkker tar skade av det.

LUNSJ OPPI FJELLAN

Ho Giulia, kantinedama, har jo nesten adoptert mæ (Mamma, ho sir at ho e mi italienske mor!!) så æ blei invitert med på en mega-lunsj oppi en dal ikke så langt herfra der dem disponere en eiendom. Vi va en hel gjeng, og dæm va steine gal. Det fikk Nor Cargo-guttan tel å virke som søndagsskolegjengera og æ flirte så æ hadde ondt i magen hele dagen. Dæm elske jo å få mæ tel å si alt mulig rart på italiensk (æ skjønne jo ikke ka æ sir, bare at det e en tvilsom sjanger) og ellers bestod dagen stort sett av soling, øl, vin, jordbær og alt kjøtt som tenkes kan. Mannes tel ho Giulia, han Sergio, e en meget habil kokk og han stod atme steinovnen å grilla svin, okse og kylling. Veldig koselig dag!! Lunsjen va bare kjøtt, litt grønn salat og hvitt brød, men det va så inni margen godt!

THERESE PÅ BESØK

Forrige helg kom ho Therese (Walle Heimro) på besøk, vi hadde bestilt hotell og bil for lenge sia og va klar for ei helg med ski og god mat! Det fikk vi! Vi møttes på flyplassen i Milano og der stod våres frekke Fiat å venta på oss. Heldigvis e ho Therese meget flink bak rattet og litt mer vant tel motorveia enn den her pysate finnmarkingen? Ho va altså min privatsjåfør hele helga og tok oss trygt fram tel Valle d?Aosta som ligg helt nordvest i Italia, på grensa tel Sveits. Hotellet va nesten som Levajok Fjellstue (for dem som har vært der, hehe) dvs HØY hyttefaktor. Vi va i bakkan 2 hele daga, og på ettermiddagan benytta vi oss av det lekre bassenget som va på hotellet. Vi fant fort ut at det der kunne vi lett venn oss tel. Vi bodde 2 km unna sentrum av Cervinia, så på kveldan kjørte vi opp dit og spiste. Vi e jo ikke akkurat redd for god mat nån av oss, så det blei et etargilde bestående av bl.a. verdens møreste kalvekjøtt og mange andre godsaker, lokale urtelikøra, lokale osta og pølser. Med andre ord: ei meget vellykka helg!!

Skikjøringa va veldig bra, vi va på nesten 4000 moh så der va det skiføre selv om det e langtkommen vår i Italia nede på havnivå. Det va litt stilig å va heisan opp så høyt og bare kjør ned tel Sveits en tur etterpå. Når vi va i Sveits hadde vi en upåklagelig utsikt tel Matterhorn (fjellet som e på Tobleronepakken). Majestetisk!! Det e stilig med skianlegg, men det ser jo f*** ikke rett ut med alle de stygge bygningan medt oppi fjellet. Æ e litt glad for at det e litt strengere regla i Norge? vi tar jo bare fly hit hvis vi vil ha heisa, hohoho ;)

Vi va på isbre også å kjørte. Æ blei dessverre 70 år iløpet av helga da æ datt 1. dagen og hørte en meget knasanes lyd i nakken. Æ gikk som en pensjonist med stiv nakke esten av helga, men nu e det i orden. Litt vanskelig å stå i hockey, men ellers gikk det fint.

Italia: hoyre. Sveits: venstre!

Isbre, helt sant!!

Matterhorn i bakgrunnen

Vi bare sklei oss inn i Sveits ;)

GUILERMO

For 2 daga sia va æ på en flott fjelltur med en kompis som hete Diego. Han henta mæ kl 07 på mårran, vi måtte starte tidlig for han skulle på klatring etterpå med nån andre. Steine gal med andre ord. Æ burde jo ha skjønt at det ikke va en tur for frøkner allerede da. Men turen gikk fint, med rolig tempo besteig vi fjellet Guilermo på 1948 moh iløpet av 2,5 tima (okei da, vi starta på 900 moh). Dessverre va det skodda når vi kom opp så vi så ikke en skjit. Men medt oppå der hadde dæm nu bare bygd ei svær kirka. Dæm e rar her. På veien ned va vi innom en Refuggio (ei slags fjellstua) der vi bestilte Bombardino (eggelikør med krem på toppen) siden vi hadde vært så sprek. Det e en typisk fjell-drikk her og varme godt i kroppen!

Fresh start!

Jada, ei kirka paa 1948 moh!

PÅSKE HOS KANTINEDAMA

I går va det påskeaften og da hadde mi italienske mor bedt mæ på påskelunsj. Det e vedig vanskelig å snakk italiensk, og æ går nu stort sett rundt å håpe på at det æ har oppfatta e sånn passe riktig. Derfor e det bestandig interessant å se etterpå om de tingan æ trur vi ska gjør, faktisk e det som skal skje. Æ skulle sykle opp tel dæm, det e 12 km. Æ trudde at vi sku et ca kl 1430 (når ho Giula va ferdig på jobb) så æ la av gårde i god tid før det. Når æ hadde 3 km igjen kom mannen i huset å henta mæ med bilen, nåkka æ motvillig gikk med på. Æ hadde jo tenkt å trimme litt. Når vi kom frem så æ jo at maten va klar å æ va den eneste dæm venta på, mens ho Giulia enda va på jobb. Vi skulle altså et uten ho. Når ho kom tilbake for vi i hui og hast tel en anna liten by, for den yngste sønnen dæmmes skulle delta på en skateboardkonkurranse. Det va jo artig å se på de 2 første timan, men når konkurransen hadde vart i 4 tima va æ rimelig klar for å fær. Men æ hadde jo ikke egen bil så æ måtte nu pent bare vær der og vær glad. Han kom på 1.plass! Han e god! Æ overnatta på sofaen hos dæm og sykla hjem i dag tidlig. Æ har jo fått lånt en sykkel hos universitetet for 10 euro. Den bruk æ hver dag, og bortsett fra at den nesten ikke har bremser har æ vært meget fornøyd med den. Helt tel i sted. Kurven frempå løsna akkurat når æ kom tel et kryss og måtte bremse for en bil og når den datt i bakken bråstoppa jo selvfølgelig sykkeln og æ fikk mæ en ufrivillig runde over rattet. Men italieneran e veldig snill, så han mannen som indirekte forårsaka flygeturen kom nu ut å hjalp mæ å fikse litt provisorisk så æ kunne kom mæ hjem hvertfall. Æ kom unna det med bare nån skrapsår her og der. Men det va altså en Bici di merda= Dritsykkel.

Matteo og Alessandro, kantinedama sine sonna.

Alessandro in action!! The champion!

Nu skal æ snart bli henta for å fær opp på et fjell i lag med over 20 italienera på Pasquetta (1. påskedag kalles det, og e vansligvis en dag der venna møtes og grille i lag). Det blir nok kanon, og akkurat nu kom telogmed sola frem!! Fortsatt god påske!